Актуальний коментар Головного управління ДПС у Черкаській області платникам податку податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Нагадаємо, що платниками податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками житлової та/або нежитлової нерухомості.
Так, п.п. 266.1.1 п. 266.1 ст. 266 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) визначено платників податку в разі перебування об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості у спільній частковій або спільній сумісній власності кількох осіб якщо об’єкт житлової та/або нежитлової нерухомості перебуває:
– у спільній частковій власності кількох осіб, платником податку є кожна з цих осіб за належну їй частку;
– у спільній сумісній власності кількох осіб, але не поділений в натурі, платником податку є одна з таких осіб-власників, визначена за їх згодою, якщо інше не встановлено судом;
– у спільній сумісній власності кількох осіб і поділений між ними в натурі, платником податку є кожна з цих осіб за належну їй частку.
Слід зазначити, що пп 266.4.1 п. 266.4 ст. 266 ПКУ передбачено пільги із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, а саме: база оподаткування об’єкта/об’єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності фізичної особи – платника податку, зменшується:
– для квартири/квартир незалежно від їх кількості – на 60 кв. метрів;
– для житлового будинку/будинків незалежно від їх кількості – на 120 кв. метрів;
– для різних типів об’єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток (у разі одночасного перебування у власності платника податку квартири/квартир та житлового будинку/будинків, у тому числі їх часток), – на 180 кв. метрів.
Таке зменшення надається один раз за кожний базовий податковий (звітний) період (рік).
Звертаємо увагу, що ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються за рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об’єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 1,5 відс. розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 квадратний метр бази оподаткування.
Тобто, ставки залежать від рішень, встановлених місцевими радами на кожній окремій території, де знаходяться об’єкти нерухомості. Рішення про ставки та пільги зі сплати податку розміщуються на сайтах місцевих рад.
Наводимо приклад розрахунку податку на нерухомість, коли фізична особа має у власності квартиру у місті Черкаси загальною площею 70 кв. метрів.
Сума податку розраховується наступним чином:
Від 70 кв. метрів (площа квартири) віднімаємо 60 кв. метрів (пільгова площа нерухомості для квартир) – отримуємо 10 кв. метрів – це і є базою оподаткування.
Згідно рішення Черкаської міської ради в м.Черкаси встановлено ставку податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, в розмірі 0,5% від мінімальної заробітної плати встановленої на 01.01.2019 року (4173 грн) за 1 кв. метр житлової нерухомості.
Розраховуємо податок на 1 квадратний метр:
4173 грн (мінімальна заробітна плата на 01.01 2019) множимо на 0,5% (ставка) й отримуємо 20,87 грн.
10 квадратних метрів множимо на 20,87 грн – отримуємо суму податку до сплати розміром 208,70 гривень.
Також, при виявленні платником помилок в обрахунку податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, фізичні особи мають право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за місцем проживання (реєстрації) для проведення звірки даних щодо:
об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності платника податку;
розміру загальної площі об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності платника податку;
права на користування пільгою із сплати податку;
розміру ставки податку;
нарахованої суми податку.
У разі виявлення розбіжностей між даними контролюючих органів та даними, підтвердженими платником податку на підставі оригіналів відповідних документів, зокрема документів на право власності, контролюючий орган за місцем проживання (реєстрації) платника податку проводить перерахунок суми податку і надсилає (вручає) йому нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).
У зв’язку із запровадженими на території України обмежувальними карантинними заходами радимо такі заяви разом із копіями підтверджуючих документів подавати засобами поштового зв’язку.
За інформацією сектору комунікацій Головного управління ДПС у Черкаській області.