Поліція дає корисні поради
Скільки існує свідоме людство, стільки існують шахраї. У наш час, з розвитком цифрових технологій, види шахрайства збільшуються в геометричній прогресії. А отже неодмінно знайдуться люди, які так чи інакше, свідомо чи ні, потраплять на гачок спритників, котрі спустошують їхні гаманці та банківські рахунки.
Правоохоронці зазначають, що, як правило, частіше на гачок шахраїв потрапляють люди похилого віку. Але технології розвиваються, а з ними — набувають нових навичок і шахраї. Тож уважними мають бути люди всіх вікових категорій, рівня освіти, соціального положення.
Працівник банку
У цьому випадку найчастіше шахраї телефонують особі і повідомляють про спробу здійснення кібер-атаки на її банківський рахунок, викрадення з нього коштів, або необхідність продовження дії кредитної картки чи підвищити кредитний ліміт на ній. При цьому зазвичай особа, яка телефонує, називає себе працівником банку або служби охорони банку.
Для того, щоб заволодіти вашими коштами таким шахраям необхідно отримати інформацію про пароль від банківської картки, секретне слово, SMS-код, який прийшов на номер мобільного телефону власника картки, номер самої банківської картки, термін її дії, CVV2-код тощо.
Як тільки злодій отримає цю інформацію, на номер мобільного телефону власника картки надійде SMS-повідомлення про зняття коштів з рахунку. Далі вам кажуть, що для уникнення атаки на картковий рахунок необхідно підійти до найближчого банкомату чи терміналу, ввести спеціальну комбінацію та SMS-код, який прийде вам на номер. Однак, якщо виконати всі дії, шахраї заволодіють коштами з вашого рахунку.
Щоб подібного не сталося, вам необхідно знати, що:
- працівник банку не має права з’ясовувати або уточнювати особисті дані клієнта;
- ніколи нікому не повідомляйте номер банківської картки, термін її дії, CVV2-код, а також паролі, що надходять в SMS-повідомленні;
- зателефонуйте на контактний номер вашого банку та з’ясуйте чи дійсно відбувалася атака на вашу картку та чи потрібно її перевипустити;
- залиште заявку оператору, що з вашим картковим рахунком намагалися вчинити шахрайські дії та заблокуйте картку
Перемога в акції
Іншим розповсюдженим видом отримання ваших грошей сторонньою особою є повідомлення про нібито вашу перемогу в «акції».
З цією метою на ваш номер приходить SMS-повідомлення від мобільного оператора або магазину, що ви перемогли в акції, але для того, щоб отримати виграш, ви повинні на певний номер переказати кошти, надіслати повідомлення, або зателефонувати.
Якщо вам прийшло дане повідомлення, не поспішайте радіти та дотримуватися зазначених в ньому інструкцій. Насамперед перевірте наявність акцій мобільних операторів або магазинів. Це — доволі просто. Для цього необхідно лише зайти на офіційний сайт або зателефонувати на контактний номер оператора чи магазину та уточнити всі деталі. Впевнені, представники магазинів будуть здивовані наявності такої «акції» у них не менше, ніж ви «перемозі» в неіснуючий акції.
Виграш у лотерею
Ще одним видом «розводу» на гроші подібно «акційним» об’явам є «Виграш у лотерею».
Варто зазначити, що шахрайство з лотереями або призами зазвичай має дві розповсюджені схеми.
У першій – жертва отримує неочікуваний телефонний дзвінок, від когось, хто стверджує, що він є працівником державної установи чи представником відомої організації або знаменитості, та повідомляє жертві, що вона виграла велику суму грошей або приз. При цьому шахрай втирається у довіру до жертви і пояснює, що для того, аби забрати виграш, потрібно спочатку переказати невелику суму грошей для сплати податку на товар чи збору за оформлення документів. Як правило, довірливі люди, слідуючи інструкціям шахраїв, відразу надсилають гроші, але ніколи не отримують своїх «виграшів», а також втрачають кошти, витрачені на «податки та збори».
У другому випадку жертви отримують SMS з неочікуваною платіжною квитанцією або грошовий переказ та вказівку щодо депонування грошей і негайного повернення частини коштів відправнику для покриття зборів або податків.
Однак через декілька тижнів потому жертви дізнаються про те, що квитанція була підробленою, а гроші, витрачені на сплату «податків», повернути неможливо. Таким чином жертва потрапляє на гачок шахрая, адже тепер їй необхідно повернути витрачені гроші до банку.
Щоб подібного не сталося, ніколи нікому не повідомляйте номер банківської картки, термін її дії, CVV2-код, а також паролі, що надходять в SMS-повідомленні. Також перевіряйте фальшиві вебсайти на сервісі Департаменту кіберполіції НПУ або у Чорному переліку сайтів-шахраїв.
Перерваний дзвінок з невідомого номеру
Ще одним видом виманювання грошей є перерваний телефонний дзвінок з номеру, якого немає у вашій телефонній книжці.
У цьому випадку на мобільний номер випадково обраної жертви шахраї телефонують з невідомих номерів та, не дочекавшись відповіді, переривають дзвінок і очікують, щоб ви перетелефонували.
Якщо очікування злодія виправдалося, він телефонує вашому оператору та блокує номер телефону у зв’язку з його втратою.
Згодом шахрай повторно телефонує мобільному оператору, який обслуговує SIM-картку жертви, та з метою отримання дубліката раніше заблокованої SIM-картки відповідає на питання оператора для підтвердження, що саме він є власником картки. У більшості випадків питання стосуються останніх номерів абонентів, з якими спілкувався клієнт, та коли в останнє поповнювався рахунок тощо. Далі шахрай отримує дублікат вашої SIM-карти і доступ до ваших мобільних додатків, у тому числі й контроль над фінансовими операціями.
Щоб подібного не сталося, вам необхідно:
- не телефонувати та не відповідати на дзвінки з невідомих номерів;
- не зазначати номер мобільного телефону, закріплений за платіжною карткою в оголошеннях;
- не розголошувати номери мобільних телефонів близьких стороннім особам;
- не передавати стороннім особам SMS-коди, які вам надходять на номер;
- звернутися до оператора мобільного зв’язку із заявою про те, що дублікат вашої SIM-карти може бути виданий лише за наявності паспорта з відповідними реквізитами, або перейти на контрактне обслуговування номера.
«Помилкове» поповнення рахунку
У цьому випадку на ваш мобільний телефон приходить SMS-повідомлення з незнайомого номеру мобільного телефону про те, що ваш мобільний рахунок поповнено на певну суму. Після чого вам телефонують та просять повернути кошти на банківський рахунок або номер мобільний телефону, оскільки помилково ввели не той номер.
Щоб подібного не сталося, вам необхідно знати:
- SMS-повідомлення про поповнення рахунку може надходити лише з номера вашого оператора мобільного зв’язку (як правило, вони відповідно позначені «Kyivstar», «Vodafone» тощо);
- перевірте стан вашого мобільного рахунку. Якщо гроші не зарахувалися, то вимагайте копію квитанції, яка б підтвердила поповнення саме вашого рахунку.
Ваш родич у біді
Шахрайська схема «ваш родич у біді» є найбільш розповсюдженою схемою виманювання грошей у довірливих людей. З цією метою зловмисники телефонують особі, яку вибрали на роль грошового «донора», та повідомляють, що близька їй людина потрапила в біду (ДТП, до лікарні, в поліцію тощо) й вимагають кошти.
Щоб подібного не сталося, вам необхідно:
- обов’язково розкажіть своїм близьким родичам, особливо старшому поколінню, про існування такого виду шахрайств;
- не піддавайтесь емоціям. Шахраї — майстри психології. У жодному разі не панікуйте і не поспішайте виконувати умови аферистів;
- попросіть людину, яка вам зателефонувала, назвати ім’я вашого родича, місто в якому він живе, описати його зовнішність і відповісти на запитання особистого характеру. Пам’ятайте, у шахраїв одна мета — видурити у вас гроші;
- спробуйте якнайшвидше передзвонити тому, хто «потребує» негайної допомоги, або людям, які можуть бути поруч, і підтвердити або спростувати те, що трапилося.
- При цьому варто пам’ятати, що злочинці активізуються надвечір чи вночі, щоб застати жертву зненацька.
Якщо ж сталося так, що ви все ж опинились в подібній ситуації — не зволікаючи, телефонуйте 112. Оперативне повідомлення дозволить швидко відреагувати та затримати злодіїв.
Фальшиві сайти
Після пандемії коронавірусу масове розповсюдження отримали чисельні інтернет-магазини. А з ними — активізувалися шахраї, які створюють і використовують фальшиві фішингові сайти, на яких пропонують придбати товари або послуги з використанням великих знижок чи вигідних акцій.
Однак, замість сплати коштів з використанням спеціальних програм, на картковий рахунок покупця чи надавача послуг особі пропонують надіслати кошти на номер мобільного телефону — так званий «фінансовий номер». У результаті довірливий клієнт переказує кошти на такий номер, після чого зловмисники виводять з нього гроші через офіційні сайти на інші рахунки і знімають їх через банкомати. А покупець залишається без товару чи послуги та коштів.
Щоб подібного не сталося, вам необхідно:
- запитати характеристики товару;
- не розголошувати відомості вашого карткового рахунку (повідомлення 16-значного номера вашої картки буде достатньо для проведення платежу);
- здійснювати покупки через перевірені вебсайти;
- ознайомлюватися в мережі Інтернет з відгуками про дані вебсайти;
- користуватися під час купівлі товару послугою «післяплата»;
- перевіряти фальшиві вебсайти можна на сервісі Департаменту кіберполіції Національної поліції України STOP FRAUD.
Знайомства в мережі
Ще одним видом шахрайства є знайомство в соціальних мережах. Воно давно не є новиною. Однак у цьому випадку слід бути вкрай обачними, адже якщо ваш новий онлайн-знайомий миттєво зізнається у коханні, просить грошей з різних причин — це може бути справою рук шахраїв.
Для того, аби не стати черговою жертвою такого «Дон Жуана», перевіряйте інформацію про нових знайомих, введіть в пошуковик ім’я й фотографію. Адже часто шахраї використовують знімки інших людей, які вони знайшли в Інтернеті.
Крім того, не зайвим буде звернути увагу на орфографію, особливо якщо наречений чи наречена видає себе за іноземця. Якщо в листі багато помилок, то це сигнал до того, що ваш новий знайомий зовсім не той, за кого себе видає.
Також не треба надсилати інтимні фотографії особі, яка стукає у ваше серце, не надсилати гроші, дані банківської картки, рахунки та іншу важливу інформацію.
Підсумок
Отже, якщо узагальнити всі перелічені вище правила, то для вашої безпеки слід:
- не перераховувати гроші незнайомцям;
- не передавати стороннім особам дані своїх банківських рахунків та інших персональних даних (пін-код та CVV код банківської картки);
- «донатити» тільки на перевірені військові збори;
- обов’язково перевіряти інформацію щодо надходження повідомлень про родичів, які потрапили у небезпеку.
- Але, якщо ви таки натрапили на шахраїв та потребуєте допомоги, не зволікайте та телефонуйте:
- на спецлінію 112;
- до кіберполіції за номером: 0800505170;
- до безоплатної правової допомоги за номером: 0800213103.
Пам’ятайте: чим швидше правоохоронці отримають від вас всю необхідну інформацію про шахрая, тим більше буде шансів його нейтралізувати та затримати, убезпечивши тим самим інших людей від потенційної небезпеки.