Хто шукає відповіді на питання щодо передачі майна від районів у комунальну власність громад? «Децентралізація» звернулася за відповідними роз’ясненнями до групи експертів з юридичних питань Офісу підтримки реформи децентралізації при Мінрегіоні.
За чинним законодавством районні ради зобов’язані:
- передавати сільським, селищним та міським радам об’єкти спільної власності територіальних громад, які знаходяться на їх території і задовольняють колективні потреби виключно цих територіальних громад – за зверненням відповідної сільської, селищної або міської ради (абз. 1-3 п. 10 Розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» – норма діє для усіх, а не лише для об’єднаних територіальних громад);
- передати об’єднаним територіальним громадам усі бюджетні установи, розташовані на території цих громад відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного Бюджетним кодексом України (п. 39 Розділу VІ «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України, п. 7 Розділу ІV Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад»).
Ініціатором передачі може бути будь-яка сторона процесу, адже це не заборонено законом.
Механізм також не надто складний: уповноважений орган ради, яка ініціювала процес, надсилає пропозицію іншій раді, та приймає відповідне рішення. За наслідками цих рішень радою, яка приймає майно, утворюється спільна комісія і складається передавальний акт.
Для окремих видів майна, передачі має передувати інвентаризація (це визначено п. 7 Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.2014 № 879).
Варто пам’ятати, що передача, наприклад, об’єктів нерухомого майна потребує здійснення державної реєстрації. Для вчинення реєстраційних дій державному реєстратору треба подати рішення ради та акт приймання-передачі майна.
Нерідко органи місцевого самоврядування приймають порядки передачі такого майна, що допомагає унормувати всередині самих органів місцевого самоврядування відповідної територіальної громади чи району, який підрозділ чи посадові особи і за що відповідають у відповідному процесі. Але прийняття окремого порядку не є обов’язковим, оскільки не вимагається законом, – він просто організаційно полегшує процедури передачі майна.
Є й інші випадки, коли територіальна громада може повернути своє майно з управління районної ради. Це стосується ситуацій, коли сільські ради приймали рішення про передачу майна територіальної громади в управління органу, що представляє спільні інтереси територіальних громад району. Це могло бути пов’язано, наприклад, із тим, що сільська рада на момент прийняття рішення не мала спроможності управляти цим майном чи надавати якусь послугу (забезпечувати потребу) своїх мешканців.
Якщо у сільської ради чи її правонаступника – ОТГ з’явилася спроможність прийняти на себе відповідні повноваження разом із видатками на їх забезпечення, територіальна громада може повернути в управління своє майно.
Як зрозуміти, що майно було передано конкретною радою громади в управління районній раді? Дуже просто – зі старих рішень чи просто з назви. Скажімо, якщо школа називається «Школа такого-то ступеню Р-ської сільської ради», але перебуває в управлінні району – це як раз той випадок, коли немає спільної власності, а було делегування окремих повноважень сільської чи селищної раді районній. І це рішення можна змінити.
Увага! Процес передачі майна у описаних вище випадках ніяк не прив’язаний до процедури місцевих виборів, а тому територіальні громади могли як раніше, так і зараз, приймати це майно у комунальну власність.