До 7 серпня, за дорученням Уряду, обласні державні адміністрації мають надати пропозиції щодо утворення, ліквідації та реорганізації районних державних адміністрацій, їхніх структурних підрозділів, чисельності працівників, а також розрахунки на їх утримання.
Про це, звертаючись до представників обласних державних адміністрацій, сказав заступник Міністра розвитку громад та територій В’ячеслав Негода під час онлайн-наради з питань територіальної організації влади.
Він нагадав, що це необхідно зробити у зв’язку з рішенням Верховної Ради про формування нових районів в Україні.
«Очікуємо, що восени Верховна Рада прийме Проект Закону №3651, який дасть Уряду можливість прийняти рішення про реорганізацію районних адміністрацій. Крім того, плануємо у вересні внести до парламенту законопроект про місцеві державні адміністрації, який впорядкує та розмежує функції обласних і районних держадміністрацій. Отже вже зараз спільно з ОДА маємо підготувати усі пакетні рішення, які будуть потрібні для виконання згаданих законів», – сказав В’ячеслав Негода.
Він також зазначив, що цього року реформа територіальної організації влади відбуватиметься в рамках чинної Конституції, отже великих змін у статусі та повноваженнях місцевих державних адміністрацій поки не буде. «Зміни до Конституції, проект яких зараз фіналізують, найшвидше можуть буди прийняті у лютому наступного року. Лише після того ми зможемо говорити про зміну статусу місцевих державних адміністрацій. Поки ж ми маємо діяти в чинному правовому полі – змінювати структуру, впорядковувати та розмежовувати деякі функції місцевих державних адміністрацій, але не змінювати основні повноваження ОДА та РДА, прописані в Конституції», – пояснив заступник Міністра.
Отже РДА і надалі виконуватимуть делеговані повноваження районних рад, якщо ті будуть створені у нових районах. «Чи будуть районні ради, залежить від рішення ЦВК. І вже за декілька днів ми дізнаємося, чи призначить Комісія перші вибори районних рад у новому районному поділі. Якщо це станеться, орієнтуємося, що реорганізувати РДА треба до грудня поточного року. Бо новообрані наприкінці жовтня районні ради у нових районах в листопаді проведуть перші сесії, а вже в грудні потрібно буде затверджувати районні бюджети, вирішувати інші питання. Отже до того моменту мають бути створені районні державні адміністрації», – пояснив В’ячеслав Негода.
Якщо не будуть оголошені вибори у районні ради нових районів, тоді ці строки, за словами заступника міністра, не такі критичні. «Але і затягувати з реорганізацією РДА не потрібно, бо невизначеність демотивує працівників адміністрацій і точно не допомагає створити ефективну владу на місцях», – вважає заступник Міністра..
Також В’ячеслав Негода озвучив представникам ОДА дві пропозиції, які варто враховувати, коли готуватимуться проекти видатків державного бюджету наступного року на районні державні адміністрації.
«Перша пропозиція – на певний час зберегти в окремих райцентрах старих районах, там, де необхідно, територіальний підрозділ РДА нового району. Особисто моя позиція – це необхідно зробити, щоб різкими змінами не нашкодити, в першу чергу громадянам, які потребуватимуть певних особливих соціальних послуг, що надаватимуть РДА.
Друга пропозиція – зберегти центри надання адміністративних послуг у тих райдержадміністраціях, де в райцентрах громади поки не мають власних ЦНАП, щоб у людей не виникли проблеми з отриманням адмінпослуг. А основна задача – за 2020-2021 роки – забезпечити організацію ЦНАПів в кожній з 1470 громад», – сказав В’ячеслав Негода.
Він також повідомив, що пропонується розділити функції РДА нових районів на три основних блоки:
- Координаційний – координація діяльності усіх територіальних підрозділів ЦОВВ, що працюють на території району. Передбачається, що роль районних державних адміністрацій у розвитку територій посилиться, бо повноваження територіальних підрозділів ЦОВВ з наступного року поширюватимуться на територію, що співпадатиме з територією району.
- Забезпечення законності. РДА допомагатимуть, особливо новоутвореним громадам, на стадії формування їх органів, реєстрації, ресурсного забезпечення, а також надаватимуть консультації, щоб ОМС не припускалися помилок, не порушувати свідомо чи несвідомо законодавство при прийнятті рішень.
- Виконання делегованих повноважень районних рад. «Поки що ми беремо за базовий варіант утворення районних рад в нових районах і наділення їх конкретними, хоча і значно меншими, ніж до цього функціями, з пропозиціями щодо яких можна ознайомитися у законопроекті (на порталі Децентралізація)», – зазначив заступник Міністра.
І ще один окремий блок РДА – секретаріат (апарат), який має забезпечувати функціонування РДА.
Щодо структури кожної РДА у нових районах, то передбачається, що вона має бути типовою, а от чисельність працівників – різною. Це буде залежати від навантаження на адміністрацію – від кількості жителів, кількості громад району, безпекової ситуації тощо.
«Спільно маємо зробити так, щоб район став не декоративним, не просто формальним, а дієвим рівнем організації влади на місцях, який виконує велику кількість конкретних завдань, покладених на виконавчу владу, де працюють висококваліфіковані і високооплачувані фахівці, здатні приймати рішення, застосовувати сучасні підходи для розвитку територій, надавати якісні послуги бізнесу і громадам,», – резюмував В’ячеслав Негода.