16.09.2025      163      0
 

ДО УВАГИ ЗАХИЩЕНИМ СПОЖИВАЧАМ ТА СПОЖИВАЧАМ, ОБ’ЄКТИ ЯКОГО ВИЗНАЧЕНІ ЯК ОБ’ЄКТИ КРИТИЧНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ!


Фото без опису

Законом України від 14.01.2025 №4213-IX внесені зміни до статті 64 та доповнено пунктом 152 розділ XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про ринок електричної енергії» (далі – Закон) щодо умов постачання електричної енергії постачальником «останньої надії» споживачу, якого у встановленому порядку визначено захищеним споживачем та/або споживачем, об’єкти якого визначені як об’єкти критичної інфраструктури (далі – Споживач). I. У зв’язку із цими змінами : 1. Споживач отримав право на продовження постачання електричної енергії постачальником «останньої надії» більш ніж на 90 днів за умови виконання таким споживачем вимог, передбачених статтею 64 та пунктом 152 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону. 2. Постачальник «останньої надії» не має права припинити постачання електричної енергії Споживачу у разі наявності у Споживача заборгованості з оплати електричної енергії за умови відкриття таким Споживачем рахунку із спеціальним режимом використання та виконання інших вимог, передбачених статтею 64 та пунктом 152 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону. II. Вимоги, зазначені у статті 64 та пункті 152 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, передбачають наступне: 1. Споживач повинен мати статус захищеного споживача або споживача, об’єкти якого визначені як об’єкти критичної інфраструктури. Процедура визначення переліку захищених споживачів електричної енергії встановлена Порядком забезпечення постачання електричної енергії захищеним споживачам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2018 №1209. Включення об’єктів критичної інфраструктури споживача електричної енергії до Реєстру об’єктів критичної інфраструктури здійснюється відповідно до Порядку ведення Реєстру об’єктів критичної інфраструктури, включення таких об’єктів до Реєстру, доступу та надання інформації з нього, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.04.2023 №415. 2. Споживач має відкрити в Уповноваженому банку рахунок із спеціальним режимом використання. Перелік уповноважених банків визначено постановою Кабінету Міністрів України від 27.02.2019 №140. На сьогодні уповноваженими банками є АТ «Ощадбанк», АБ «Укргазбанк», АТ «Укрексімбанк». 3. Споживач має відкрити поточний рахунок в уповноваженому банку, в якому у нього відкритий рахунок із спеціальним режимом використання. 2 4. Споживач має закрити свої рахунки в інших банках, крім рахунку в органі Казначейства України, на який надходять кошти за операціями, що належать до операцій з виконання бюджетів та рахунків, відкритих в уповноваженому банку. 5. Споживач має забезпечити надходження всіх коштів від здійснення господарської діяльності виключно на рахунок із спеціальним режимом використання, який він відкрив в уповноваженому банку. При цьому, зарахування коштів від здійснення господарської діяльності на інші рахунки забороняється, крім коштів за операціями, що належать до операцій з виконання бюджетів. 6. Кошти, які надходитимуть на рахунок із спеціальним режимом використання Споживача, розподілятимуться згідно з Порядком розподілу коштів, що надходять на поточні рахунки із спеціальним режимом використання захищеного споживача або споживача, об’єкти якого визначені як об’єкти критичної інфраструктури, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.07.2025№833, а саме: – у разі відсутності заборгованості за поставлену електричну енергію та/або послуги з передачі електричної енергії, та/або послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління, та/або послуги з розподілу електричної енергії усі кошти від господарської діяльності Споживача у повному обсязі перераховуються на його поточний рахунок в уповноваженому банку; – у разі наявності заборгованості за поставлену електричну енергію та/або послуги з передачі електричної енергії, та/або послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління, та/або послуги з розподілу електричної енергії 50 відсотків коштів, які надходять на рахунок із спеціальним режимом використання (але не більше суми наявної заборгованості), спрямовуються на погашення заборгованості, а решта коштів перераховуються на поточний рахунок Споживача в уповноваженому банку. 7. Споживач має право звернутись до постачальника «останньої надії» із: – Заявою про продовження постачання електричної енергії постачальником «останньої надії» більш ніж на 90 днів (далі – Заява 90+), якщо Споживач, якому надає послугу з постачання електричної енергії постачальник «останньої надії», бажає продовжити дію договору про постачання електричної енергії постачальником «останньої надії» понад 90 днів; -Заявою про постачання електричної енергії постачальником «останньої надії» (далі – Заява захищеного/критичного споживача), якщо Споживач, який має прострочену заборгованість перед постачальником «останньої надії» та отримує послугу з постачання електричної енергії постачальником «останньої надії» протягом 90-денного строку, має намір уникнути припинення постачання електричної енергії у зв’язку з наявною заборгованістю з оплати електричної енергії. 8. Споживач, який має прострочену заборгованість перед постачальником «останньої надії», до заяв, згаданих в пункті 7, має також надати Заяву про реструктуризацію заборгованості перед постачальником «останньої надії». 3 III. Порядок дій у разі наміру Споживача продовжити постачання електричної енергії постачальником «останньої надії» більш ніж на 90 днів. 1. Споживач, якому надає послугу з постачання електричної енергії постачальник «останньої надії», звертається до постачальника «останньої надії» із Заявою про продовження постачання електричної енергії постачальником «останньої надії» більш ніж на 90 днів. Форма Заяви 90+ розроблена ДПЗД «Укрінтеренерго» на виконання постанови НКРЕКП від 18.06.2025 №890 та розміщена на вебсайті ДПЗД «Укрінтеренерго» в розділі Головна/Постачальник «останньої надії»/Договір. Заяву 90+ з додатками до неї Споживач має подати до завершення 90-денного строку постачання електричної енергії постачальником «останньої надії», в іншому випадку постачання електричної енергії споживачу буде припинено з 91-го дня (наступного дня після завершення 90-денного строку постачання). 2. Постачальник «останньої надії» реєструє Заяву 90+, перевіряє повноваження підписанта, повноту та коректність заповнення даних, наявність додатків тощо. 3. В разі відсутності зауважень до Заяви 90+ постачальник «останньої надії» до закінчення 90-денного строку поточного постачання вносить відповідні дані в централізований реєстр ТКО Датахаб, про що інформує заінтересовані учасники та Споживача. За бажанням Споживач може бути укладено відповідну додаткову угоду з постачальником «останньої надії». 4. В разі наявності зауважень до Заяви 90+ постачальник «останньої надії» протягом 3-х робочих днів з дати реєстрації повертає її Споживачу із поясненням причин повернення та виявлених недоліків, які підлягають усуненню Споживачем та направлення її повторно до закінчення 90-денного строку постачання. 5. З метою контролю виконання Споживачем вимог, передбачених статтею 64 та пунктом 152 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону постачальник «останньої надії» періодично запитує інформацію у Державної податкової служби про рахунки Споживача (пункт 4 постанови Кабінету Міністрів України від 14.07.2025 №833 ) та в уповноваженому банку про факти зарахування коштів на поточний рахунок Споживача, відкритий в Уповноваженому банку (пункт 6 постанови Кабінету Міністрів України від 14.07.2025 №833). 6. Постачальник «останньої надії» та оператори системи щодня надають уповноваженому банку, в якому у Споживача відкрито рахунок із спеціальним режимом використання, інформацію про розмір заборгованості споживача. 7. Уповноважений банк розподіляє кошти, які надійшли на рахунок із спеціальним режимом використання Споживача за алгоритмом, встановленим 4 пунктами 9 та 10 Порядку розподілу коштів, що надходять на поточні рахунки із спеціальним режимом використання захищеного споживача або споживача, об’єкти якого визначені як об’єкти критичної інфраструктури, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.07.2025 №833. 8. У разі виявлення постачальником «останньої надії» порушень Споживачем вимог, передбачених статтею 64 та пунктом 152 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» (закриття рахунку із спеціальним режимом використання, відкриття рахунків в інших банках, зарахування коштів від здійснення господарської діяльності не на рахунок із спеціальним режимом використання) постачальник «останньої надії» невідкладно ініціює процедуру припинення постачання електроенергії Споживачу та повідомляє про виявлені порушення законодавства правоохоронні та інші державні ограни відповідно до їх компетенції. Припинення постачання електричної енергії Споживачу здійснюється на 21-ий день з дати виявлення порушення Споживачем вимог, передбачених статтею 64 та пунктом 152 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону та пунктом 9.5.4 Правил роздрібного ринку електричної енергії. УВАГА! Усунення Споживачем виявлених порушень не є підставою скасування постачальником «останньої надії» процедури припинення постачання електричної енергії Споживачу. 9. Про втрату статусу захищеного споживача або статусу споживача, об’єкти якого визначені як об’єкти критичної інфраструктури, Споживач зобов’язаний повідомити постачальнику «останньої надії», оператору системи передачі або оператору системи розподілу в день втрати ним відповідного статусу. Споживач має право у будь-який момент змінити постачальника (укласти договорів про постачання електричної енергії споживачу) без застосування до нього штрафних санкцій з боку постачальника «останньої надії» (пункт 11 Комерційної пропозиції для постачання електричної енергії споживачам постачальником «останньої надії»). Примітка: наголошуємо, що вищезазначені дії Споживача не є його обов’язком, а є правом Споживача на постачання йому електричної енергії постачальником «останньої надії» строком більше ніж на 90 днів. IV. Порядок дій Споживача для уникнення припинення постачання електричної енергії постачальником «останньої надії» протягом 90- денного строку постачання у разі наявності заборгованості. Постачальник «останньої надії» зобов’язаний ініціювати відключення Споживача з першого дня (включно) поточного періоду постачання електричної 5 енергії споживачу у разі відсутності у такого Споживача рахунку із спеціальним режимом використання та/або порушення інших вимог статті 64 Закону. Крім того, постачальник «останньої надії» має право відмовити в постачанні електричної енергії Споживачу та/або ініціювати відключення Споживача захищеного споживача або споживача, об’єкти якого визначені як об’єкти критичної інфраструктури, у разі не виконання таким Споживачем вимог, визначених пунктом 152 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення». 1. Споживач має право звернутись до постачальника «останньої надії» із Заявою про постачання електричної енергії постачальником «останньої надії», форма якої розміщена на вебсайті ДПЗД «Укрінтеренерго» в розділі Головна/Постачальник «останньої надії»/Договір. Таку заяву з додатками до неї Споживач має подати до дати, зазначеної в попереджені про припинення постачання електроенергії, в іншому випадку постачання електричної енергії Споживачу буде припинено з дати, зазначеної в попереджені про припинення постачання електроенергії. 2. Постачальник «останньої надії» реєструє Заяву захищеного/критичного споживача, перевіряє повноваження підписанта, повноту та коректність заповнення даних, наявність додатків тощо. 3. У разі відсутності зауважень до Заяви захищеного/критичного споживача постачальник «останньої надії» скасовує ініційоване ним відключення електричної енергії Споживачу. 4. У разі наявності зауважень до Заяви захищеного/критичного споживача постачальник «останньої надії» протягом 3-х робочих днів з дати реєстрації повертає її Споживачу із поясненням причин повернення та виявлених недоліків, які підлягають усуненню Споживачем та направлення її повторно до або після дати відключення. 5. Подальша послідовність дій аналогічна зазначеній в пунктах 5-9 розділу III цієї інформації для споживача. 6. У разі наміру Споживача продовжити строк постачання електричної енергії постачальником «останньої надії» більш ніж на 90 днів, Споживач повинен здійснити всі дії викладені в розділі III цієї інформації для споживача. Споживач має право у будь-який момент змінити постачальника (укласти договорів про постачання електричної енергії споживачу) без застосування до нього штрафних санкцій з боку постачальника «останньої надії» (пункт 11 Комерційної пропозиції для постачання електричної енергії споживачам постачальником «останньої надії»). Примітка: наголошуємо, що вищезазначені дії Споживача не є його обов’язком, а є правом Споживача на постачання йому електричної енергії постачальником «останньої надії» строком більше ніж на 90 днів. 6 Підзаконні нормативно-правові акти, які регулюють питання постачання електричної енергії Споживачу: 1. Постанова Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 р. №1209 «Деякі питання постачання електричної енергії захищеним споживачам та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України»; 2. Постанова Кабінету Міністрів України від 28 квітня 2023 р. № 415 «Про затвердження Порядку ведення Реєстру об’єктів критичної інфраструктури, включення таких об’єктів до Реєстру, доступу та надання інформації з нього»; 3. Постанова Кабінету Міністрів України від 14 липня 2025 р. № 833 «Про затвердження Порядку розподілу коштів, що надходять на поточні рахунки із спеціальним режимом використання захищеного споживача або споживача, об’єкти якого визначені як об’єкти критичної інфраструктури»; 4. Постанова Кабнету Міністрів України від 27 лютого 2019 р. № 140 «Про визначення уповноважених банків ринку електричної енергії»; 5. Постанова НКРЕКП від 14 березня 2018 р. №312 «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії» в редакції постанови НКРЕКП від 18.06.2025 № 890 «Про затвердження Змін до Правил роздрібного ринку електричної енергії». За додатковими роз’ясненнями прохання звертатись за телефонами, що відображені на веб-сайті ДПЗД «Укрінтеренерго» в розділі Головна/Контакти/Контакти договірного відділу, розрахункового відділу та відділу по роботі з боржниками або електронною поштою [email protected] та [email protected]. УВАГА! Вищезазначені Заяви підписуються Споживачем з накладенням кваліфікованого електронного підпису та направляються на електронну пошту ДПЗД «Укрінтеренерго», які відображені вище.


Ваш комментарий

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *