Нагадуємо, що практична реалізація нововведень, передбачених Законом України від 09.11.2017 № 2189-VIII “Про житлово-комунальні послуги” (далі – Закон), можлива лише за умови укладення нових договорів про надання комунальних послуг за правилами та особливостями, визначеними Законом (тобто, нових договорів про надання комунальних послуг).
Нормативно-правові акти, які затверджені Урядом та Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України на виконання вимог Закону можуть застосовуватися лише в умовах переходу на нові договірні відносини. Зазначене стосується зокрема:
порядків формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 03.04.2019 № 291) (далі – Порядки формування тарифів);
Правил надання послуги з постачання теплової енергії і типових договорів про надання послуги з постачання теплової енергії, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 830;
Правил надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення і типових договорів про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05.07.2019 № 690;
Порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.06.2018 № 130;
Порядку розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їх встановлення, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 12.09.2018 № 239.
Водночас звертаємо увагу, що за вимогами зазначених Порядків формування тарифів:
тарифи на теплову енергію, у тому числі її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води формуються суб’єктами господарювання для кожної окремої територіальної громади (у разі провадження ліцензованої діяльності та надання комунальних послуг у декількох територіальних громадах), окрім суб’єктів господарювання, що перебувають у спільній власності територіальних громад.
Диференціація тарифів на теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води за категоріями споживачів може здійснюватись виключно за наявності економічних умов (підстав) для такої диференціації (наприклад, різна ціна палива для відповідних категорій споживачів);
тарифи на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення формуються суб’єктами господарювання за видами ліцензованої діяльності (централізоване водопостачання/централізоване водовідведення) у розрізі споживачів, а саме:
споживачів, які є суб’єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (це ліцензіати, які придбавають в іншого ліцензіата питну воду з метою її подальшої реалізації споживачам та/або подають стічні води на очищення іншому ліцензіату за окремими тарифами на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення);
споживачів, які не є суб’єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (це фізичні чи юридичні особи, які отримують або мають намір отримати послуги з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення).
Іншої диференціації тарифів за категоріями споживачів не передбачено.
Також, нагадуємо про обов’язковість проведення процедури інформування споживачів як при повному перегляді тарифів на комунальні послуги, так і при їх коригуванні.